履歴書の書き方(2) 英文履歴書サンプル履歴書の書き方 英文履歴書サンプル
アメリカの企業に応募するときの履歴書の書き方は日本の企業に応募するときとはまったく異なる考え方で実行しなければなりません。「雇用して貰う」というよりも「自分を売る」と言う気持ちでアメリカの文化に合わせて書かなければ相手に訴えるものは何もありません。
日本では「出るくぎは打たれる」という諺がありますが、アメリカにはこのような考え方はまったくありません。それどころか「くぎは出なければいけない」というのがアメリカの文化です。
自己主張が強いのはデメリットにならないどころか、長所にさえなります。もっとも言っていることが、つまらないことばかりではこれはもちろん逆効果です。

ですから自分がその企業に入社したら必ず貢献できるということをいくら強調してもまったく問題はありません。むしろどのように貢献できるかを相手は知りたいと思っています。

したがってカバーレターでも数行のものではなく200 words位で興味ある方法で書くべきだと思います。
ある就職コンサルタントは次のように言っています。
「単に履歴書を送るだけの応募方法はあまり効果がない。そうではなく入社したときの自分の肩書きと職務、給与金額とその金額がどうして妥当かまでを提言した場合はほとんど面接に来てくれという連絡がある」と。これは極めてアメリカ的で面白いですよね。
日本企業の風土から言ったらここまで踏み込んだらやりすぎですが、アメリカではそんなことはありません。アメリカでは応募者が「私の採用に興味がありますか」という質問が平気でできます。
日本でそう言ったら生意気だと思われ、「興味はないよ」とすぐに言われそうです。

また転職の回数が多いと日本企業はあまり歓迎しませんが、アメリカの企業ではそれだけ経験が多いとみてくれます。アメリカ人は半年から一年単位で次から次へと転職している履歴書を平気で送ってきます。
また日本では会社を倒産させた経営者を雇用してくれる企業はありませんが、アメリカでは反対に貴重な経験を積んだ者として歓迎され、高齢でない限り雇用の道はいくらでもあります。
日本は一回事業に失敗すると敗北者として見られ、再起はきわめて困難です。筆者の友人は若くして事業に失敗しました。そこで生活のため就職活動を始めたのですが何回面接しても就職が決まらなかったのですね。
そのうちに倒産したことを強調して書いているのがマイナスだということに気がつき、倒産を事業閉鎖と書き換え、失業したという経歴にしたとたんに良い就職口が決まったという笑えない話があります。

今回のコロナ不況で、不運にも失業した人もいます。私たちにも貴重な人材を雇用するチャンスはあるかも知れませんね。

次に掲載する履歴書はそのような起業や経営に携わった Peter Bloch という実在の人のものです。非常に参考になります。掲載許可は本人からとってあります。


RESUME

PETER BLOCH
(310) 397.2921

QUALIFICATIONS
Peter Bloch is a COO, business strategist and award-winning developer with over twenty-five years of experience in all aspects of startup, management and operations. He has specialized in strategic planning, marketing communications, partner development, recruitment and team building.

WORK EXPERIENCE
EXECUTIVE VP & COO, Light Years IP, Santa Monica, CA: 9/00 -
Built and maintained network of partnerships with international law firms and consulting practices to develop new laws and legal framework for company specializing in the management of intellectual property and technology transfer.

CHIEF OPERATING OFFICER, KidzMedia, Los Angeles, CA: 12/99 - 7/00
Responsible for all aspects of staffing, managing and operating an Internet startup targeting teens. Initially, additional responsibilities included acting-CFO and acting-VP Production. Successfully recruited a team of 20+ creative and technical staff in a very tight job market.

EXECUTIVE VP/GENERAL MANAGER, Vertex Productions, Pasadena, CA: 1997-99
Responsible for hiring, strategic planning and project management for company specializing in high tech themed entertainment. Handled executive relationships with Pacific Rim real estate developers and managed the design and production of entertainment installations.

PRESIDENT/CEO, Interactive Arts, Santa Monica, CA: 1991-97
Founder of multimedia development company. Responsibilities included developing and maintaining strategic alliances with IBM, Sony and McGraw Hill; hiring; financial management and planning; executive producer of 20+ cutting edge award-winning educational multimedia applications/products.

PRESIDENT, Interactive Production Associates, Santa Monica, CA: 1984-91.
Responsibilities similar to those at Interactive Arts. In association with American Interactive Media (Philips), became first US developer of award-winning consumer CD-I titles. Pioneered a series of new multimedia technologies including AVC (IBM), CD ROM-XA (Sony/Library of Congress) and CD-I (Philips).

VICE-PRESIDENT, Renan Productions, Los Angeles, CA: 1983-84
Responsible for development of consumer launch titles for Matsushita's VHD interactive player and for launch title for RCA's consumer player ("Treasure", now a cult classic laser disc).

ASSOCIATE PRODUCER, Michael Douglas Productions, Los Angeles, CA: 1981-83.
Responsible for special effects coordination and management on several feature films including "Romancing the Stone" and "Starman".

ASSOCIATE PRODUCER, Zoetrope Studios, Hollywood, CA: 1979-80.
Worked closely with the Director and Producer of "Interface", a development project, to explore digital animation techniques for movie about AI.

MANAGING DIRECTOR, Short Film Service, London (UK): 1974-80
Managed UK based distributor of American independent films, working with suppliers (American filmmakers) and buyers. In association with several European television stations, created a new format for the delivery of short films which substantially increased the size of the potential market.

SELECTED INTERACTIVE MEDIA
Amateur Athletic Foundation, "aafla.org"
Executive Producer of sports information site.

McGraw Hill Home Interactive, "PONY EXPRESS"
Executive Producer of high-end edutainment product.

California Museum of Science & Industry, "URBAN ENVIRONMENT"
Executive Producer of ecology exhibit comprising eight interactive programs.

IBM Corporation, "INTRODUCTION TO MULTIMEDIA"
Executive Producer of interactive multimedia training program.

IBM Corporation, "100 AMERICAN HEROES"
Executive Producer of prototype interactive education program hosted by Michael Douglas.

Library of Congress, "THE NATION'S FORUM"
Producer, CD ROM-XA audio archive of political speeches.
AVC Silver CINDY Award.

Martin Lawrence Galleries, "ARTSEARCH"
Producer of networked videodisc database with 3,000 artworks.
AVC Silver CINDY Award.

American Interactive Media/Philips, "TELL ME WHY"
Executive Producer of two CD-I edutainment titles for children.
AVC Silver CINDY, IICS Mark of Excellence, AVA Special Achievement.

J. Paul Getty Museum, "ILLUMINATED MANUSCRIPTS"
Producer of information system for museum visitors
AVC Gold CINDY; Silver Medal, New York Festival.

Other clients included:
o The Electric Power Research Institute
o GM/Hughes
o Paramount Studios
o Levi Strauss
o Columbia Pictures Television
o Union Pacific Railroad
o Liberty Mutual Ins. Co.
o Six Flags Corp.
o Walt Disney Imagineering
o Citibank/TTI

SELECTED CONSULTING & ADVISORY
American Film Institute/Apple Computer Laboratory
Member of Advisory Board

J. Paul Getty Center for Education in the Arts
Interactive media strategy

J. Paul Getty Trust
Photo archive videodisc/Educational multimedia

National Endowment for the Arts
Major Media Center evaluations

The Arts Council of Great Britain
"The Video Show" - producer of international survey

Cannes Film Festival
Producer of retrospective on experimental film

British Film Institute/Arts Council of Great Britain
"International Festival of Avant Garde Cinema" - producer

Multimedia Publishing
Seybold Computer Publishing Conference
San Jose (speaker)

Future Tense: Technology in Arts Education
J. Paul Getty Trust, Los Angeles
Los Angeles (speaker)

Board of Governors
London International Film School

EDUCATION
Probationer
Architectural Association School of Architecture
London, UK, 1965

BA with Honors, English Literature
Sussex University, Brighton, UK: 1968


履歴書の書き方 (2) サンプルへ
英語かけこみ寺へ